Lördag: Markarbete

Planering: Dra fram mycket bommar, upphöjda och på marken. Träna på att få henne pigg och framåt, olika svängar och vägar, osv. Skutta över lite upphöjda bommar, ”hinder”, och träna i höger galopp oxå. Samla galoppen emellanåt så att hon inte bara petar ut nosen. Tempoväxlingar.

Utvärdering: Nöjd! Ponnyn skötte sig bra, det gick bäst i början menmen. Klagar inte på henne för det! ”Hoppade” som ni ser på bilden, det i mitten är två sockerbitar och en bom som jag la på lägsta som vi galopperade över i åttor, alltså först från vänster, bytte galopp över/efter till höger och fortsätter runt ett par varv. Bra konditionsträning, vägträning och himla kul var det! Till nästa gång lägger jag in bommar runtom hela volten och räknar galoppsprången tror jag.

Sedan hade jag två rader med tre bommar bredvid varandra, de låg där när jag kom så de fick vara kvar. Vi skrittade och travade över för jag hade inte galoppen tillräckligt samlad. Hon klankade i ett par gånger i början men sen gick det bättre.

Jag la även upp en ”mini-oxer” med den högsta bommen upphöjd med två Polepods, alltså inte högt alls, kanske typ 15-20 cm. Inte speciellt bred heller, grejen var bara att jag ville få lite högre språng i galoppen och att jag vill få henne att göra en ”båge” över och inte klanka i bommar.

Sedan tränade vi lite slutor, skänkelvikningar och samlad galopp, så mycket tempoväxlingar blev det väl inte antar jag men det gick ju bra ändå. Imorgon kör jag ett lite lugnare dressyrpass.

Kommentera

