Tisdag: Barbacka

Planering: Rida barbacka, ut om slingan har öppnat. Annars inne i ridhuset, försök få fram bra fart, tänk på sitsen. Ta fram lite bommar och använd dem för att aktivera, rid lite random vägar osv. Lite galopp-övningar.

Utvärdering: Duktig ponni! Hon var jättefin i formen, helt bananig nacke kunde man få hur lätt som helst, hon var lixom gummi! Lyssnade hyfsat, hade inget spö och fortfarande inga sporrar (var har jag lagt dem?) så det blev inget fartrekord direkt.

Så småningom fattade jag galopp och galoppen var jättebra i vänster varv, samlad och fin, men rätt kasst gick det i höger varv så jag bestämde mig för att träna högergaloppen lite extra! Så vi red först över galoppbommar i vänster varv, det gick gaaanska bra efter ett par gånger.

Så bytte vi varv, till höger då, lät henne galoppera nästan ett helt varv och bara rejsa framåt så hon skulle känna sig tryggare, innan jag samlade inför bommarna och i början saktade hon av till trav hela tiden men efter ett par gånger gick det toppen! Vi avslutade med att ta den flera gånger med vääärsta omhoppningssvängarna, haha! Toppenkul tyckte ponni som ökade galoppen ännu mera. Nöjd chey efter dagens pass!

Kommentera

