Torsdag: Dressyrträning

Planering: Rida lektion för Fifi. Träna på att hon svänger så tvärt, mer runda svängar, och på högergaloppen.

Utvärdering: Det gick väl okej, inte jättebra eftersom vi gjorde ganska mycket nytt men det är bara bra saker att träna vidare på i alla fall!

När jag tränade att hon skulle ta ut svängarna skulle jag rida en volt runt en kon i trav, och höja innerhanden och ”bumpa” med skänkeln. Funkade rätt bra! Sedan skulle jag byta varv till en annan kon (så jag red alltså som en åtta) och göra samma sak där. Jag tappade henne ett par gånger där men jobbade på och då gick det bra igen.

Högergaloppen tränade vi på så att jag blev helt genomsvettig, haha, fick typ ont i armarna och magen av att sitta och driva, driva, driva, och samtidigt hålla upp innerhanden och försöka få upp huvudet på henne så att hon inte drog ner mig. Jobbigt! Det gick åtminstone okej, har dock myyyycket träning kvar på det.

Sedan tränade vi på sluta massor, jag har ju aldrig fått lära mig det ”egentligen” så har inte direkt tränat det förr. Men nu! Nu körde vi i skritt och trav och så småningom ska vi testa i galopp. Allt gott!

Imorgon ska hon nog få vila istället för markarbetet, för vi har kört så hårt den här veckan. Med tanke på att jag satt på hästryggen i 2 timmar idag så känner jag att jag kan låta markarbetet vänta en dag. Det var alltså för att lektionen blev lite framskjuten, haha.

Justja, så har jag dessutom en anledning att köpa ett nytt träns! Hon har nämligen blivit klämd i mungipan så hon har ett litet sår… 😦 Stackars ponni!

Kommentera

