Coolmax v.s BoT


Coolmax eller Back on Track? Jag står i beslutsångest över dessa två hjälmar. Det borde vara enkelt att välja det som är det billigare alternativet, men det är det inte för mig. För nu var det faktiskt så att jag skulle få en hjälm, och från början var det en Charles Owen som gällde, men jag har valt bort den nu efter lite eftertanke.

Coolmax (CRW) hjälmen kostar 649 kr, och Back on Track kostar 2840 kr. Värt att tänka på kan vara att BoT-hjälmen trots allt har ett speciellt MIPS-system som skyddar även mot sneda tillslag som är de vanligaste.

Jag kan helt klart säga att utseendemässigt väljer jag BoT. Jag gillar den eftersom den påminner om Charles Owen, men utan att vara en kopia. Dessutom är det inte lika många som har den här hjälmen som har CO. Då känns det lite mer speciellt. Men, det är fortfarande väldigt mycket pengar, men jag tänker såhär, att den är ställbar i huvudet så man växer inte ur den, och kan ändra storleken om man vill ha mössa under och såna saker. Sedan att det går med den andra med behöver vi ju inte nämna, om jag nu ska argumentera för Back on Track-hjälmen.

Ventilationen kan jag ha en känsla av att den tyvärr är bättre hos Coolmax. Den heter ju dessutom COOL, vilket betyder kall/sval. BoT står att den har ett ”unikt ventilationssystem”, sedan om det är bra eller inte vet vi ju inte.

Jag väljer Back on Track. P.S: just nu är det 15% rabatt på Hööks, där båda dessa hjälmar finns… passande nog. D.S

Kommentera

