Min ”tävlingskarriär”

Nu tänkte jag berätta lite om de gånger jag har varit iväg och tävlat (privat). Visserligen har jag inte kommit ut lokalt än, men i höst blir det debut för mig med det! Tidigare har det ju varit pga av att jag inte känt mig tillräckligt säker och nu har Ronja ju inget mätintyg. Menmen!


Jag tävlade första gången på en klubbtävling i dressyr med Comet. Den 28 februari 2010 var det, på min namnsdag! Det gick helt åt skogen med kommentarer som ”hög nacke” på varje moment och vi landade på 41,48% haha! Dock var jag ändå supernöjd och glad efteråt, tyckte att det hade gått bättre än förväntan och helt allmänt att det gått superbra. Vi fick genomgående 4or och två 5or, en 1a och någon 2a och 3a.

Sedan blev det en paus till hösten när jag fått Ronja, då åkte jag iväg på en dressyrtävling igen. Den 7 november var det dags igen och jag var SJUKT nervös. Hon var jättestark, vinglig och lite småskraj för speglarna som spökade lite grand. Jag hann inte riktigt rida fram ordentligt eftersom det blivit strul med tränset, vi hade ingen nosgrimma och bett som passade ihop utan jag fick rida med dubbla nackstycken och en halvlös nosgrimma, och vi gjorde ett par små missar, bland annat red jag fel en gång i programmet. Denna gång blev det 53,3% vilket var betydligt bättre. Vi kom på tredje sista plats! I högergaloppen blev det fel, det gick väääldigt fort och det fick jag även veta på protokollet. Vi fick åtminstone en 7a som topp!
  

I februari i år skulle vi testa en hopptävling. Vi anmälde oss till klasserna 50 och 60 cm, och det skulle bli första gången jag hoppade en bana med Ronja. Det var världens enklaste bana och stilbedömning, och det kändes ganska bra men lite nervöst innan. Jag och Ronja är ju inte världens starkaste hoppteam än idag. Hursomhelst, så började vi med 50 där hon vägrade 2 gånger på det tredje hindret. Vi fick lite sådär siffror på bedömningen och slutade på 20 poäng. Nöjd var jag ändå, för vi hade ju trots allt kommit runt.

I 60 cm gick det bättre. Jag kände hur hon drog till framåt på första långsidan och ville ta det lite bättre tempo, så hon sög tag lite i bettet och drog på framåt lite grand. Jag var så nervös så jag bromsade lite innan andra hindret men smackade på när jag kände att hon var på väg att stanna. Så vi flög över! Jag var extra på henne vid tredje hindret och hon hoppade! Så fortsatte vi och kom runt hela banan i galopp förutom mot sista hindret där det blev trav. Extremt glad och nöjd var jag efteråt, speciellt när de ropade upp Ronjas namn på prisutdelningen!! Vi kom på 3e-plats, och jag som bara åkt för att ha kul var mer än nöjd. Vi fick en gul rosett, pokal, necessär och nyckelring. Dessutom landade poängen på stilbedömningen på 40 poäng, dvs. dubbelt så mycket som klassen innan! Gissa om det var en nöjd chey efteråt?

Här var min tävlingskarriär hittills på privathäst. Förhoppningsvis blir det snart tätare mellan tävlingarna! Nästa siktar vi på i oktober/november då klubbtävlingarna drar igång igen, då ska jag provtävla Expert lite och sedan drar vi ut på lokala. Se upp! 🙂

One thought on “Min ”tävlingskarriär”

Kommentera

