Märkesprylar i hästvärlden

En sak som är mer regel än undantag i hästvärlden verkar vara bortskämda ungar med märkesprylar. Men egentligen, är det så konstigt med tanke på att väldigt, väldigt många äldre också har det? Det är ju trots allt dem alla ser upp till och strävar efter att likna.

Att man ska få blickar för att man inte har ett Schockemöhle-schabrak, Cavallo-stövlar och Pikeur-tröja, det är sjukt. Att man inte kan accepteras för att man har ett schabrak från Hööks?? Och visst, okej, nu är det inte så här det är verkligen, men se på Dressyrmupparna till exempel, åker till Alanya var och varannan månad, köper ”bara” det sjuttioelfte schabraket från Schockemöhle utan att blinka, och en piké, och ett par ridbyxor, och två grimmor, och transportskydd, och lindor, OCH SÅ VIDARE. Är inte det sjukt?

Att det ska verka som ett slags mode i hästsporten, att det ska vara ett fint märke eller annars får det vara. Få hundra nya märkesprylar varje månad.

Jag har INGENTING emot Dressyrmupparna, eller någon annan som nu får massor av grejer, det jag har något emot är att det är så tabu att säga att ”Mitt schabrak kommer från Hööks, och jag älskar det”, speciellt på nätet där vi alla ska vara mest matchade. Det jag vill komma fram till är att alla är lika värda oavsett utsidan, i slutändan är det ändå inte den som har dyrast transport och utrustning till pållen som vinner, utan den som kanske lagt energin på träning istället.

Och ja, jag ville skriva av mig lite angående det här, och jag kan stolt säga att jag inte har ett enda märkesschabrak. Jag har en märkeströja som jag använder flitigt, och jag tycker ändå att jag är ganska så bortskämd. För visst skulle det vara härligt att ha ett par märkesgrejer, men finns inte pengarna så gör dem inte. Det går ändå.

One thought on “Märkesprylar i hästvärlden

  1. Fan va rätt du hade om allt! Håller med dig 😉 Det enda som jag inte håller med dig om är dressyrmupparna. Gillar dem inte alls haha!
    PUSS!

Kommentera

