Chockhöjda licensavgifter 2012

http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=5907

Efter att ha läst följande på Svenska Ridsportförbundets hemsida tänker jag sprida detta till max, och hoppas att ni gör detsamma. Saxat:

”Licenssystemet för att tävla får en förändring från och med nästa år. Svenska Ridsportförbundets Tävlingssektion har efter diskussioner  tagit fram ett system där tävlingslicensen ska gälla på alla nationella tävlingar från lokal till elit tävling och nivåerna på licenserna skall baseras på ryttarnas/kuskarnas ålder.

I stället för att lösa licens för den nivå den aktive vill tävla på, lokal eller nationell, så är det ryttarens eller kuskens ålder som avgör kostnaden för licensen.

 Det nya systemet innebär en höjning av licensen för dem som tidigare löst lokallicens, men de får samtidigt möjlighet att starta på fler tävlingar. Från och med 2012 måste häst- och ponnylicens lösas varje år, även för lokal tävling. Livstidslicensen försvinner, men redan lösta livstidslicenser kommer att fortsätta gälla efter årlig uppdatering i systemet.
Kostnaden för häst/ponnylicens blir 200 kronor/år, 100 kronor/år för lektionshäst/ponny.”

Prislista licenser 2012

Endagslicens/meetinglicens 150 kr/anmälan
Lektionsryttare* 375 kr/år
Ryttare tom det år man fyller 12 år  250 kr/år
Ryttare tom det år man fyller 18 år**  500 kr/år (gäller även för internationella starter)
Ryttare from det år man fyller 19 år  750 kr/år
Internationell  800 kr/meeting
Internationell***   4000 kr/år

Jag kan inte förstå hur de väljer att ta ett sådant beslut. Jag blir så otroligt arg så det finns inte, och deras argument är rent ut sagt korkade. Jag hoppas att även de som i dagsläget inte har några tävlingsplaner väljer att skriva på listan ändå, och ta sig tid att lägga upp information på sin blogg/hemsida/facebook-sida/twitter.

Jag har även kommenterat följande på de stora hästbloggarna (de som finns på horsespot) och hoppas att de tar aktion.

Hej!
Jag tänkte ta upp en himla viktig grej som jag hoppas ni ställer upp på! Som ni antagligen vet, kommer licenspriserna 2012 att chockhöjas. Detta är HELT emot deras principer att alla ska kunna rida, och gärna tävla. Då det blir 300 kronors höjning för de som tävlar lokalt och är mellan 12 och 19 år kommer inte många att börja tävla på grund av ekonomin.
Vi måste protestera! Så många hästbloggar som möjligt måste få ut denna information och lägga ut minst ett inlägg där vi peppar läsarna att skriva under!
Jag hittade en befintlig lista när jag sökte på google, och den har i nuläget 1489 underskrifter. Varenda till räknas! Länken till listan är http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=5907
Jag hoppas verkligen att denna otroligt viktiga sak tas upp här på bloggen!
Och även att så många som möjligt lägger ut denna info på sin egen blogg och facebook-sida, och stoppar den här idén!!
Kram alva – https://alvadrommar.wordpress.com/

Alltså; skriv under på länken http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=5907 och SPRID DEN!!

3 thoughts on “Chockhöjda licensavgifter 2012

  1. Hej! Såg din kommentar, den hade hamnat under skräppost (vet inte varför) dom som ordnar allt sådant med min blogg har lagt in en ny statistik där den sorterar olika former av kommentarer!

    Jag har dock uppmärsammat detta och tycker detta är fel. Har även skrivit om det på min blogg samt skrivit på namnlistan! Detta är inte okej!

    Ha det guld! =0)

  2. Gud va fin din header är!

    Ta gärna en titt på vår nystartade blogg! Vinnaren av Junior SM i två klasser inom islanshästar driver bloggen tillsammans med mig, hoppryttare. Och vi spelar båda tennis. Udda och rolig kombination? Ta gärna en titt i alla fall 🙂

Kommentera

