Första hoppningen!

Ja precis som rubriken lyder var gårdagens pass min första hopperfarenhet på Expert. Sandra, min kompis, hjälpte mig med det och gav mig lite tips och så vidare, byggde fram och allt som hör till. Vi började hursomhelst med att trava på en stor volt med bommar(A, X, B)/sockerbitar(E) på lägsta och hitta energi och takt. Gjorde samma sak i båda varven.

Efter det gjorde jag samma sak men i galopp, och utan travbommarna(B) utan istället en upphöjd bom(B), också detta i båda varven för att hitta takten, balansen och energin, samt att träna lite följsamhet även över små ”hinder”.

Efter att ha varierat den övningen på lite olika sätt, med tempot, höjning av hindret(E), och så vidare, var det dags att gå snäppet vidare. Nu var utmaningen att rida på en liten volt bara runt sockerbitshindret(E) runt fyra koner och hålla volten så rund och liten som möjligt, samtidigt som jag försökte hålla tempot, sitsen, eftergiften, och så vidare.

Jag tyckte att alla dessa övningar gick bra, jag var lite nervös bara när hindret höjdes då jag inte hoppat honom förut och jag har ju trots allt lite ”höjdskräck”. Även om det inte var högt att hoppa kändes det lite skräckinjagande att göra det på en liten minivolt, första gången dessutom.

Jag är jättenöjd med hur han skötte sig, det gick bäst att samla galoppen för mig och få in fler galoppsprång, och min sits känner jag har blivit mycket bättre med. Så jag är nöjd! Ska bli kul nästa gång jag hoppar honom, hihi. Ska kolla upp numret eller något til Sandbro, för hundrade gången…men nu ska jag göra det med.

Kommentera

