Vinter?

Är det nu det är dags att ge upp allt ljus och gå till den mörka julen? Jag har inget emot vintern fram tills efter nyår, en månad räcker med kyla och snö, jag vill inte frysa…

Jag är kluven. Jag vet inte om jag ska säga att jag inte gillar vintern, eller gillar den. Jag gillar vissa delar, men hatar vissa. Till exempel kylan kunde vi ta bort, radera helt lixom. Att det är så lång tid, att det fastnar överallt och blöter ner varje del av universum (känns det som), gör snöstorm och skit, snöar hästarna inne… det finns mycket negativt.

Men tänker man på den ”juliga” delen av vintern, är den underbar. Jag fyller ju för tusan år på julafton, jag älskar julen. Adventskalender, julbord, juldekorationer och mysiga lampor och belysningar som lyser upp den mörka tillvaron. Den första snön är underbar, mysig, rolig, fluffig, och inte alls så kall. Och den smälter bort efter ett par timmar.

Man kan ta jättefina bilder i snön, motionera pållen lite extra genom att pulsa i snön. Men man måste brodda, ha i snösulor, och vara försiktig.

Jag är kluven, och kan inte bestämma mig.

Men, vintern är inget man kan välja eller välja bort, den finns naturligt och det är bara att se glad ut och göra sitt bästa för att klara den så bra som möjligt med tjocka jackor, täcken och massvis med mysbelysning och julklappar.

Kommentera

