Uteritt

Idag tittade den skygga planeten Solen fram, vilket i kombination med Maritha-träning i ridhuset ledde till en liten tur utomhus med sötponnin. Jag red bara runt slingan, inte för att han fattade det, haha, han var en krutdurk som exploderade med jämna mellanrum, och för honom var samma träd lika farliga varv efter varv. Haha.

Han ville inte skritta heller, det var skitsvårt, han taktade och småtravade när man försökte, och när man skulle ta ner honom från trav till skritt fick man räkna med ungefär 50 meters ”ptrroande”. Jag bara garvade åt min pojke, han är ju för rolig.

Traven var lite duracell-kanins-aktig, så fort man inte gjorde massor med halvhalter varannan sekund gasade han järnet så man inte ens hann rida lätt, när jag sedan fick honom till långsamt/normalt tempo gick det mycket bätte, han hade dessutom superfin form.

Galopp skulle vi förstås oxå träna, och det var där hans 20-meters bockserier började lite grand. Där var han både duracell-kanin och studsmatta på samma gång, skojsigt! Efter ett par sådana gick det även här att galoppera långsamt, och som avslutning valde jag att låta honom släppa på i det tempo han ville.

Det gick sjukt snabbt. 😉

Kommentera

