Benskydd och lindor

En ständigt pågående diskussion inom hästvärlden är ju det här med lindor och benskydd. Är det bra eller är det dåligt? Hur vet man att ens häst behöver ha lindor/skydd, vilka ska man välja, hur väljer man storlek, ska man alltid ha dem på? Frågorna haglar och egentligen ser jag inget självklart svar.

Jag använder lindor lite sporadiskt, när jag har tid att linda och linda av, ska träna lite extra hårt, ska träna för någon och lite speciella foto-tillfällen när det kan vara kul att vara matchad och fin. Sedan ger ju det bra stöd och skydd för benen och senorna, vilket bara är ett stort plus för mig.

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att vara supernervös angående hästen, att trycka på den benskydd och boots i hagen, praktiskt taget sätta den i bubbelplast med övervakningskameror 24/7. Hästar måste få vara hästar och vill man inte ha en snubblig häst måste den få snubbla ibland och slå i benen för att förstå att den ska lyfta på dem för att undvika och så vidare.

Dessutom har jag inte haft någon lust att investera i ett par dyra benskydd för ett par hoppträningar/tävlingar ännu, eller rättare sagt prioriterat annat. Jag håller just nu på att köpa ett par begagnade som jag har fått låna tidigare till Expert, då han gärna trampar av fel och så, men jag ser ändå inte det som något måste.

Men ändå så tycker jag att det ser rätt proffsigt ut med lindor och skydd runtom, och det är oxå en grej, jag tycker att har man skydd fram har man det bak med. Och egentligen kan man ju aldrig vara för försiktig, håller jag helt med om, men jag känner ingen panik om benskydden är hemma när min häst och jag skrittar ut.

One thought on “Benskydd och lindor

  1. Jag tycker precis som du! 🙂 Hästar ska få vara hästar och behöver få gå utan emellan åt för att lära sej att vara försiktig om benen men man ska ändå försöka skydda hästen när man kan 🙂

Kommentera

