Hoppning på Bobbis

Haha, fint smeknamn 😉 Det var i alla fall hoppning (min sista på UPK ever, tråkigt) och jag hade Bob som väntat.

Uppvärmningen gick väl lite bajsigt, haha, han drog mest iväg på egna små uppdrag och jag failade totalt i galoppen. Han blev pigg och stark och jag bara satte mig tillbaka och drog i nödbromsen istället för att sätta mig ner och jobba med halvhalter, och så vidare. När jag väl började var han istället onödigt hård i munnen (förståeligt) och så. Jaja, sånt är livet. Det är ju ändå andra gången jag rider honom, alla kan ju inte vara proffs.

Vi hoppade ett litet kryss först, jag var helt oberedd på hur han skulle hoppa, kändes rätt lugn, men ett par tre meter framför bara WOOM drog han iväg i supergalopp (vi skulle trava mot) och skuttade över lite lagom snyggt. Haha. Gulligt. När jag provade igen var jag beredd och gjorde halvhalter och fick en riktigt fin trav före och hoppade helt okej, dock tänkte jag mest på tempot så det blev inte så mycket sits och så.

Vi hoppade även en linje på långsidan i galopp, det blev en riktigt tajt sväng så lite snett men det gick bra. Hade man ridit på t ex. fyra språng första gången skulle man rida på antingen tre eller fem, vilket jag failade med. Kom på det någonstans i mitten mellan hindrena haha 😛

När vi skulle hoppa alltsammans så blev han en riktig bitch, vi tog linjen från andra hållet och han var skitjobbig. Han vägrade, sprang förbi och tog inga skänklar. Jag blev till och med lite förbannad och använde mina ponnyskänklar riktigt tydligt, ledande tygeltag, men i sista sekund skuttade han åt sidan istället. Bajshäst haha. Till slut med lite hjälp på första (blockkloss typ) kom vi över första, och då började samma sak på andra. Efter ett par gånger gick i alla fall även det (i en rasande fart, jag trodde jag skulle dö typ hahahaha).

Nöjd med en söt, lite jobbig ponny! Det var kul att behöva jobba lite, dock kunde han lyssnat lite bättre och haft en ordentlig galopp. Hela den är rätt skum, men det funkar. Jag fick ju i alla fall hoppa mycket, haha.

Kommentera

