Brev till Wiveka

Nu är mitt mejl till Wiveka Lundh skickat. Jag förväntar mig som jag också skrev, ett svar. Alla som har tid kan skriva ihop något, kort eller långt, och skicka det till wiveka.lundh@ridsport.se . Detta skrev jag:

Hej Wiveka!

Nu ska jag som så många andra uttrycka min åsikt angående ändringen i TR Mom. 151. Som du säkert förstår är även jag givetvis mot denna förändring i systemet, speciellt efter nyheten angående licenserna, att en ändring med 200% ens ska vara möjlig är mycket oroande för ridsportens framtid i Sverige.

För att likna regeln med något i ”stora världen”, låt oss säga, att alla som har villa ska flytta ut på gatan. Detta på grund av att alla har ju inte råd med en villa i ett vackert grönområde. Eller att alla som bär Gucci eller har en Prada-väska ska sätta silvertejp på den eftersom denne inte är sponsrad av Gucci eller Prada.

Jag anser det skrattretande med er sida ”Vision och mål” på Ridsports hemsida (http://www3.ridsport.se/Svensk-Ridsport/Organisation/Vardegrund-vision-och-mal/) som överhuvudtaget inte stämmer överens med dessa förvrängda bestämmelser över ridsporten. Jag trodde att meningen med förbundet var att stödja alla, oavsett ålder, utbildning eller inkomst, och inte stjälpa oss med regler som tvingar många att ta alla sina insparade pengar för ett fåtal tävlingar för att man vill kunna hävda sig eller rentav komma längre än lokal nivå, till licenspriser som är helt över skyn ofattbara. Och som grädden på moset över detta släpps ännu en enorm bomb; att nu de flesta tävlingsryttare behöver byta ut HELA sin garderob inkluderande hjälm, säkerhetsväst, schabrak, träns, ridstövlar, och så vidare. Är det nu fritt fram att sända sina räkningar till er? Ridsportbutikerna kommer att gå under.

Den svaga motiveringen med detta framstår som mycket fånig; att sponsorerna ska få synas mera. Men då är min fråga – har de nytta av detta om ingen annan får använda de sponsrade produkterna som försöks säljas? Och för den delen, vem på lokal nivå är sponsrad? Räknas mamma och pappa in i den karusellen, eller varför inte en själv i tredje person? Vi kanske ska lägga till plånboken, eller arbetet som man i sin tur får pengarna ifrån?

Jag är djupt besviken på att detta ska föreställa Sveriges förbund, som strävar mot världens bästa med medaljer, gemenskap och allt det där. Detta strävar käpprätt åt andra hållet – ni vet uppriktigt sagt vart. Att vi osponsrade hobbyryttare som försöker komma ut på tävlingsbanan för att övervinna ett mål, komma någon vart – vi är värdelösa. Dessa regler är ren och skär mobbning.

Jag hoppas på en förändring inom det snaraste, och förväntar mig ett svar. Även om era telefoner och svarknappar på mailen verkar trasiga för tillfället.

MVH Alva Söderlund, Uppsala

https://alvadrommar.wordpress.com/

4 thoughts on “Brev till Wiveka

Kommentera

