Hjälm eller hatt?

”Kanadas Ridsportförbund och dess dressyrkommitté har beslutat att alla dressyrryttare ska bära hjälm på alla nationella tävlingar som är sanktionerade av förbundet från och med den 1 januari 2012.”
Källa: Tidningen Ridsport

Jag tycker att denna regel är en självklar sak för framtiden. Att använda hjälm är klokt, man har bara ett huvud och ytterst få tillfällen går det att rädda hjärnan från allvarliga skador för resten av livet. Jag tror inte att någon som rider utan hjälm skulle vilja vara förlamad i ansiktet resten av livet, eller inte kunna röra armar och ben, eller något av de tusentals saker som kan hända om hjärnan skadas. Man kan rentav dö.

Så är det viktigt att rida med hatt, med argumentet att det är fint? Eller att träna hemma utan, just för att man ändå inte tävlar i hjälm?

Att hatt ska vara finare än hjälm tycker jag bara är skitsnack. Det är inte fint att sitta i frack och hatt, det tycker jag. Så är det bara. Jag tycker att hjälm är tiotusen gånger finare och ska alltid rida med hjälm. Jag har haft min trotsiga period när jag tyckte det var lite fränt att ta av hästen grimman, hoppa upp utan hjälm och utan sadel och träns, och galoppera någon långsida. Det är inte speciellt coolt och känns inte annorlunda att rida utan. Nästan skönare med faktiskt.

Jag kan bara säga att det är upp till var och en att bestämma sin åsikt vad man tycker i den här frågan, och jag tänker säga såhär, att jag tycker att det är en korkad regel att man tvingas ha uppriktigt sagt, skitfula kläder från 1800-talet, och alla som tycker att man inte ska ha hjälm på sig har inget att skydda. Så. Då var det sagt.

Vad tycker ni? Hjälmtvång, valfritt eller hatt?

Kommentera

