Dressyr med inslag av bommar

Idag hade vi nya tränset igen! Glömde utvärdera igår. Han trivdes rätt bra på tredelat bett med kopparrulle, det är dock 12.5 och jag tror att 11.5 skulle passa bättre. Ska även göra några nya hål i käkremmen och snokremmen, nosgrimman var bra. Pannbandet är waaay för stort 😉

Red dressyr som sagt, han blev riktigt fin i skritten fast inte lika fin i traven som igår. Vi tränade mycket små skänkelvikningar och jag såg till att han tvärade på ordentligt och inte bara ”sprang iväg”, gjorde några framdels-/bakdelsvändningar, försökte mig på ett par slutor och så vidare. Vi tog lite galoppfattningar från skritt, de var otroligt fina! När man saktade av blev det dock rätt mycket travinslag.

Han var überpigg igen, fast lugnare än igår. Förresten ”filmade” mormor igår, eller det trodde hon iallafall. Tyvärr så filmade hon när hon trodde kameran var avstängd och filmade när den var avstängd och hon trodde den var på. Knasigt va?

Vi avslutade med att han fick springa av sig lite på fyrkanten utan några hårda krav på formen, jag satte inte ens igång i trav utan det gjorde han, när jag saktade av och började trava igen började han galoppera som en tok runtrunt och jag lät honom göra det. Vi travade även över typ 6-7 bommar med varannan upphöjd, han tyckte det var så roligt att han tog det som en hinderserie och galopperade den istället 😉 Riktigt roligt var det, som studs! Han fick även ha boots på sig fast de var för stora, han hade fått ett äckligt sår så jag ville undvika för mycket sand i. Verkar nästan som han behöver det med tanke på att man hörde hur han trampade på dem och skrapade emot hela tiden?

3 thoughts on “Dressyr med inslag av bommar

  1. Sånna träns är grymt snygga! 😀 Ser bra ut praktiskt också 🙂
    SV: Okej, tack ändå!
    Ohja, självklart åker jag till en sadelutprovare! 😀 Men tycker det är lite kul att se vad andra gillar & rekommenderar, så jag kanske har lite bättre koll 🙂

Kommentera

