Gymnasievalet 2012

Jag orkar knappt med det här. Var och pratade med SYV:en i över en timme idag, ändå har jag inte fått så mycket klarhet i vad jag vill. Det finns så många delar av mig som drar åt olika håll! Vi kom fram till att de aktuella programmen för mig är Ekonomi eller Samhällsvetenskap. Ganska lika, men ändå inte. Ett exempelyrke för mig skulle kunna vara att jag har en egen butik som säljer hästprylar (eget företag, check! ✔), då får jag även hålla koll på ekonomin (check! ✔), inreda i själva butiken (check! ✔), skicka ut nyhetsbrev och marknadsföra (skriva och göra reklam, check! ✔), beställa in produkter och skaffa leverantörer (kontakt med människor, check! ✔) och så vidare. Det viktiga i den här idén är alltså just nu inte själva butiken, utan vad det innebär.

Nu är det ju inte så att jag SKA starta en hästbutik, utan det här är bara vad vi diskuterade för olika faktorer. Jag vill få marknadsföra och skryta om något som jag har koll på, jag vill lägga fokus på att få något så bra som möjligt och jag vill kunna känna mig stolt över MITT företag som jag har 100% koll på. Jag måste säga att idén är väldigt lockande, att få ha en egen hästbutik….

Att få välja produkter som ska finnas hos mig, att ha kontakten med människorna, att kunna starta sadelmakeri i samma portar, bestämma allt själv och utforma en PERFEKT, Alva-style, hästbutik. Hur najs?

Hela frågan nu är inte vad mamma och pappa tycker, vad brorsan eller vännerna säger, det är vad JAG vill. Om jag vill jobba på zoo, mitt val. Om jag vill vara företagsekonom, mitt val. Om jag vill jobba på McDonalds, mitt val. Vad jag än väljer, vill jag kunna trivas. Jag vill inte jobba någonstans där jag bävar mig inför att gå varje dag. Där jag inte tycker om mina chefer, mina arbetstider, DERAS val. Jag vill kunna bestämma själv, vara stolt över det jag väljer, säger och gör. Jag tycker det är något bra, något viktigt.

Men som sagt. Det här var ju bara en idé, en dröm, ett förslag.

Eller?

2 thoughts on “Gymnasievalet 2012

Kommentera

