Hagtid?

Är det okej att ha hästen ute i en eller två timmar varje dag i små rutor? Fastän det finns en lag att hästar ska ha minst 8 timmars utevistelse i stora hagar varje dag?

Det är det inte enligt mig. Från början, grund och botten, är hästarna vilda djur. Vi har ioförsig format dem till de varelser de är idag, det köper jag – MEN. För den delens skull kan man inte försvara sig med att ”den tycker inte om att vara ute i hagen”. Självklart är det inte roligt att stå i en grå, lerig, miniruta. Men har hästen en fin hage så vill den vara ute.

Det är inte lätt nu på vintern att se till att hästen har det olerigt direkt – det är rent ut sagt omöjligt. Det har jag inga problem med. Men att skylla på vädret, har ni hört talas om täcken? När vi rakar av pälsen och borstar bort stövet som hjälper till att hålla värmen, har ni tänkt på att täcken kanske har en funktion med och de kanske inte bara ska vara färgglada och söta? Självklart tas hästarna in när det är 20 minus och blåser snålvind, snöblandat regn och allmänt rusk, men den dag det är mulet och en helt vanlig dag går de inte ut i två timmar och in igen, det är praktiskt taget som att gå ut och vända igen.

Att rida är inte samma sak som att gå i hagen, det är någon på ryggen som bestämmer. Ofta rids hästen kanske dessutom i ridhus, då kommer den alltså inte ens ut.

Jag kan inte fatta hur man kan ha sin häst så. Ta ansvaret som hästägare och byt stall om det inte går att göra något åt. Att det blir si och så många kronor i månaden dyrare, det är småsaker i jämförelse. Om man inte kan göra det kanske det är dags att låta någon annan ta över, för hästar SKA ha minst 8 timmars utevistelse per dag med kompisar i hagen, och så är det bara.

Det är iallafall min åsikt, och jag kommer aldrig lyssna ett smack på den bullshit att ”min häst tycker inte om att vara i hagen” eller liknande. Vad tycker ni?

3 thoughts on “Hagtid?

  1. Jag tycker att hästarna ska vara ute så myket som dom kan men utefter väder och vind så får man plocka in dom. Om det snöar, blåser och regner och bara är kallt och äckigt står dom bara och spänner sej, fryser och vill komma in och då kan man lika gärna plocka in dom.
    Mina häsar hemma går ute från 10-15 i stora grushagar och gräshagar på sommaren, Bonito som står på skolan går ute i rasthage från antingen 8-11.30 eller 12.00- 15.30. vilket funkar bra sålänge man rider :))) men hae gärna velat ha han ute några timar till om dagen 🙂

Kommentera

