Jag strävar inte efter det alla vill

 

Jag hoppas verkligen, och ska göra allt jag kan, för att inte bli någon ego-trippad vuxen med mycket pengar som skiter i sjukvården, skolmaten, äldreboendena och miljön. Jag vill självklart, som de flesta här i samhället, ha tillräckligt med pengar för att betala mat, hyra och köpa nya saker när jag vill, kanske åka utomlands ibland och investera pengar på olika ställen, men jag hoppas jag har tillräckligt med mod för att stå emot pressen med låg skatt och mer avgifter på saker som idag är gratis.

Bara en sådan sak som att gå till läkaren. Vet ni hur dyrt det är? Ändå höjs priserna ännu mer, och vad händer då om det höjs ännu mer och vissa inte har råd? Tänk om man får två alternativ som i USA, betala 100 000 kronor för behandlingen eller dö. Du har inte 100 000 kronor. Du har inga alternativ, för du kan inte betala för dig och din vård.

Jag vill inte leva i ett sådant samhälle. Jag vill att alla ska ta sitt ansvar, hjälpa arbetarna till bättre villkor varje dag. Har man mycket pengar, kan man hjälpa till. Man ska vara glad för det och inte gnälla, och enligt min mening, ta sitt ansvar och rösta för guds skull inte på låga skatter. Det är omöjligt att för samma pengar som alla andra partier få både lägre skatter och samma välfärd, eller till och med bättre som vissa lovar. Ska man tänka så, att ”jag har ju råd, jag skiter i alla andra” eller ska man rösta med samvete och hjärta också? Eller är det bara hjärnan, och i detta fall pengarna, som styr? Är man så pass snål att man inte kan betala 2 % högre skatt eller något sådant, då hoppas jag att ordspråket stämmer; ”carma is going to get you”.

Jag står upp för min åsikt och säger att jag tycker så här. Det bara är så, jag är inte rik och kommer aldrig att bli. Förhoppningsvis tjänar jag fett med pengar när jag börjar jobba, men annars, är jag en Medel-Svensson och sjukt nöjd med det. Jag vill inte bli en snobb. Jag skiter totalt i om någon nu tycker det är dubbelmoral att jag har en ponny på lån till sommaren, att jag har en Kingsland-jacka och ridbyxor och att jag har en dyr ridhjälm. Skiter jag totalt i! Jag har SPARAT till grejerna, FÖRTJÄNAT dem, eller FÅTT dem, för att jag har otroligt snäll familj och vänner. Synd om folk ser mig som en bortskämd idiot, men de känner inte mig, och vill aldrig göra.

3 thoughts on “Jag strävar inte efter det alla vill

Kommentera

