Experts täcken

Expert är ju klippt nu under vintern eftersom jag rider honom nästan varje dag (har dock varit svårt nu med prov, för mycket minusgrader, osv). Tänkte bara berätta hur jag tänker kring det här med täcken, eftersom många har olika åsikter om detta!

Jag vill bara börja med att säga att vi står i ett kallt, icke uppvärmt stall. Hästar är inga människor och håller sig ofta varma och tycker inte alls det är kallt, det är vi som inbillar oss det. Har aldrig haft täcke på en oklippt häst (vintertäcke), det klarar pälsen av om man ger hästen tillräckligt med mat eftersom de blir varma av att äta! 🙂

Han har:

  • Fleecetäcke med maggjord och regntäcke över om det är ”varmt” ute, typ 10 grader +
  • Fleecetäcke om han blir svettig
  • Vintertäcke 300 gram utomhus och inomhus (med hals)
  • Ländtäcke i fleece
  • Ridtäcke i fleece och softshell

Jag skulle gärna vilja ha ett eget regntäcke (lånar när det behövs) och ett fleecetäcke med hals. Självklart även ett till vintertäcke ifall det han har nu skulle behöva bytas av någon anledning. Som tur är passar det iallafall väldigt bra! 🙂

← Hans vintertäcke kommer från Hööks, det på bilden. Tänkte inte på det när jag köpte en grimma senare, men den matchar faktiskt täcket haha! Lite random så kände jag för att berätta det, ifall någon ville veta en sån grej.

Kommentera

