Kaosutsläppet, hästar lixom ♥

Med nästan 39 graders feber idag igen var det bara att köra ner en ipren i halsen och se glad ut, samtidigt som jag släpade arslet upp ur min varma, mysiga säng för att dra iväg till stallet och släppa ut hästar klockan 8 på morgonen. Chill sådär.

Men på morgonen är ju inte hjärnan på topp antar jag, klappade lite på alla hästar och så började vi öppna dörrarna och de gick ut. När stona var ute så hör jag pappa skrika utifrån, tänker lite ”jaja jag kommer” typ och gick lite extra fort trots att mina ben håller på att gå sönder, iallafall sjukt mycket bättre idag, så när jag kommer ut börjar jag kuta för det visar sig att trådarna på båda sidorna innan hagarna (typ 3 m på varje sida kanske, som en slags ”gång”) är öppna.

Givetvis springer hästjävlarna inte in i hagen utan drar ut mot friheten och flippar ut helt, hästar lixom ♥

Bara att springa efter och försöka jaga in dem, fick iallafall in dem i en sommarhage som gränsar mot den vanliga, givetvis hade den ingen tråd att stänga med så bara att stå där som ett fån eftersom de galopperade och bockade och var helt andra hästar. Till och med Ronja var en vildhäst. Bara Pärla ville gå in i vanliga hagen haha. Kul att se hagen bara förstöras av deras tokerier, lermos blev det kvar. Efter 30-40 minuter ungefär hade de lugnat ner sig någorlunda och man kunde försöka gå fram till dem utan att bli sparkad, de sparkade bakut och så innan och det var riktigt läskigt. Fick in Matilda en gång men ett par meter in i vanliga hagen blev hon galen och det var bara att släppa och akta sig för sparkarna så drog hon tillbaka in i sommarhagen..

Fick ringa Jossan efter 50 minuter och hon kom och hjälpte till, då var hästarna rätt lugna och njöt av att äta lite små grässtrån. Med kraftfoder och grimskaft samt hagvakt fick vi äntligen in dem efter en timme i rätt hage. Stackars valackerna va haha som fick vänta? 😉

3 thoughts on “Kaosutsläppet, hästar lixom ♥

Kommentera

