Fördelar med att ha lånehäst

Jag skrev ju några nackdelar med att låna häst från ridläger, privatpersoner, etc. för några dagar sedan, här kommer det utlovade fördelsinlägget! 🙂

För att vända på att det är jobbigt att inte själv få avgöra vad som kanske är bäst för hästen, kan det vara riktigt skönt när man inte vet hur man ska göra, om det är någon mening eller inte, att ha någon man kan förlita sig på som berättar vad du ska göra och som man kan rådgöra med som känner hästen ordentligt. Man kan alltid ringa och behöver inte ha det överhängande ansvaret med försäkring och så vidare.

Det är bra att man inte behöver köpa en häst på en gång om man inte vet om man är redo för egen, utan att man kan hjälpa någon på samma gång som man själv har roligt och får rida, tävla och så vidare, man behöver inte köpa en sadel eller rentav två, åka på sadelutprovning och köpa all utrustning själv, för man får med sadel och träns åtminstone och i de flesta fall även sadelgjord, stigbyglar, något schabrak och kanske ett täcke.

Mätintyg och allt är fixat och redo och man behöver bara fixa någon vaccination och avmaskning, alltså ett helt vanligt hästliv i stort sett. Det brukar vara problemet med många som köper häst, att de inte har råd och inte vet om hur mycket kostnader det blir speciellt i början när allt måste köpas in som används varje dag, en hel arsenal med borstar och hovkratsar och lådor och påsar och hyllor och foder och mineraler och vitaminer och schabrak och täcken och grimmor och grimskaft och så kanske du vill ha lite hästgodis med? Och just när allt är som värst blir det 2 dagar gamla täcket sönderbitet av en hagkompis… 😉

Efter några år med lånehäst/foderhäst så har jag iallafall kommit fram till massor med saker som man inte kan föreställa sig innan… jag hade läst på extremt mycket ända sedan jag var liten, men nu i efterhand förstår jag verkligen varför folk säger som de gör, köp inte häst för tidigt, för det är verkligen mycket saker att fixa och som man inte har en aning om, oavsett hur duktig man är på ridskolan 🙂

5 thoughts on “Fördelar med att ha lånehäst

  1. Hej!
    Jag själv är en sådan som inte gillar när folk gör reklam för deras sida på MIN blogg. Och nu känner jag mig lite ful som ber dig att kika på detta. Det är första och sista gången och jag respekterar om du inte är intresserad och du får ta bort denna kommentar om den på något vis stör dig eller du anser är otrevlig/oacceptabel.

    Jag vill att världen ska öppna ögonen, gjorde ett inlägg där jag bland annat har med åsikter och en video som verkligen är värd att se, för vi alla kommer sluta där. Jag önskar att världen förstod, att vi i dagens samhälle har makten att förändra saker och ting, när vi själva ser det med egna ögon.
    Jag ber dig att kolla inlägget här – http://breakitdown.blogg.se/2012/march/har-man-ratten-till-sin-egen-dod.html och sprida den så gott som möjligt! Kommentera DINA egna åsikter om vad du tycker om detta och framförallt, make a difference!
    Tack på förhand och jag ber om ursäkt om jag på något sätt störde eller använde din blogg på felaktigt sätt (som vissa folk kan se det som.)

  2. Sv: Ojoj, ja det låter som en ruggigt jobbig sjukdom det där! Stackare, men du verkar vara en tuff tjej och det är väl det man ”får tillbaka” lite när man går igenom jobbiga saker. Man blir starkare! Även om det inte alltid känns så. Jag hoppas verkligen att du får bra vård och att det ordnar sig på något sätt så att du kan fortsätta ha häst! Jag har aldrig ens haft häst på foder eller lån men hoppas på en dag! Förresten, jättefin hårfärg har du! 🙂

Kommentera

