Han är inget fyllo

Varför har (mänskligheten) förvandlats till äckliga storstadsrobotar som bara skjutsar över problemen till andra? Jag vill åtminstone veta själv, från början till slut, att jag HJÄLPER personen på riktigt, istället för att ringa polisen till exempel, och låtsas som att jag har gjort en god gärning. Jag känner mig inte tillfredsställd och nöjd över att ha slussat över allt på någon annan. Jag må ta lätt på vissa saker och inte tänka länge på det, men gör jag något vill jag veta att jag inte skulle kunnna göra något mer…jag skäms tvärtom när jag inte hjälpt till när jag vet att jag kunnat.

Jag önskar jag inte var blyg bara.

image

Oavsett om någon ligger i din trapp, så tycker jag att man inte ska ringa någon som ska ”städa bort fyllot”, för det är en människa som har problem. Någons son, någons pappa, någons bästa vän. Hans liv är trasat i spillror, och han blir bortsjasad av allmänheten som stirrar på honom, rynkar på näsan och inte tänker efter att det finns tankar i huvudet på personen. Han anser inte sig själv tillräckligt värdig, och hur tar man sig upp ur träsket?

image

Det är himla fel alltihopa. Varför hjälper ingen till?? Varför tänker ingen, varför ser man ner på dem? Det är HJÄLP som behövs, inte blickar, nedvärderande ord och skäll. De behöver någonstans att vara, bevis på att det inte är för sent.

image

Hopp. Ge dem hopp, ett liv värt att leva har alla rätt till.

Kommentera

