Rädsla för tiden?

Jag vet inte hur det startade egentligen, men idag är jag vad man nästan skulle kunna kalla hopprädd. Jag är åtminstone höjdrädd, om man säger så. Jag kan hoppa max 70 cm, om jag ska känna mig trygg, och är det på en ny häst så känner jag mig ändå rädd/nervös/orolig. För vad vet jag inte, det är iallafall inte att jag ska åka av, det är snarare att jag vill veta att jag när som helst kan stanna mitt i och bara andas, titta på det som kommer, och känna lugnet inför.

Egentligen har det nog inte ens med själva momentet att HOPPA, att göra. Jag blir lika panikslagen vid skenturer, när det går för fort, när jag åkte slalom. Jag vill att det ska gå i min takt, annars får jag panik och blir nojig. Men för vad, det vet jag inte.

Det kanske är just det som är lösningen med. Att jag får ta det lugnt i min egen takt, och fundera, VAD är det jag är nervös för? Varför vågar jag inte? Men det är även det som är problemet. Tiden stannar aldrig för någons skull, den tickar på i detta nu som jag skriver. Jag är verkligen INTE, och då menar jag det verkligen, inte den snabba effektiva personen. Jag är den som stannar upp, tänker efter, funderar, innan jag gör. Förutom när jag pratar, komiskt nog. Men innerst inne är jag den typen. Stressar någon på mig så hinner inte tankarna med, och det tar ändå dubbelt så lång tid som om jag bara fått göra saker i min egen takt. Om det löser sig eller inte, ja, det får ju tiden utvisa. Allt jag kan göra är att fortsätta tänka, både efter och före.

3 thoughts on “Rädsla för tiden?

  1. Det kommer säkert lösa sig, i alla fall med hoppningen tror jag att om man litar på sin häst och vet vad den gör vågar man mer 😉

    sv: Hihi, det var jättekul 😀 jag har också varit lite höjdrädd, men min ponny älskar att hoppa och hon vägrar typ aldrig ❤
    Jag känner henne så bra med nu, så nu älskar jag att hoppa högt 😀

    det var solen, haha, vad kul att höra att du inte tyckte det förstörde hela filmen 😉

  2. Sv: Håller tummarna för er! 🙂 Ang. hoppning så har jag varit en vild hopptjej en gång i tiden som tävlat och hoppat 1m med ponny. Men tiden förändrar en! Och just nu är det ju att jag inte är så ridvan än efter mitt uppehåll som nog gör mycket av osäkerheten.
    I ditt fall så tänker jag, måste du hoppa då? Om du inte vill? Fast du kanske vill? 🙂 Annars så måste man ju inte liksom! 😛 Kram på dig!

Kommentera

