Få in en känsla i bilden

Jag skulle aldrig kunna läsa en blogg som har bilder med dassig kvalité, tråkiga motiv eller rentav bildlös. Jag har iallafall någon random bild i VARJE inlägg, något enstaka undantag och när jag började blogga. Tänkte slänga upp några exempel.

Jag börjar med en bild som jag använt för att få fram känslor i t ex Sjukhus & Sjukdom-kategorins inlägg, när jag är nere i en svacka eller liknande, då känns det ”fel” att ha en vanlig, glad bild som det här i själva verket är. Jag tycker man med en ganska extrem kontrast kan mörka ner bilden, få fram alla färger ordentligt och att man kan förvränga den ganska mycket så man ser konturerna i solen extra tydligt. Allt smälter ihop mer och man fokuserar på texten ordentligt.

Före känns bilden rätt dyster, trist och grå. Jag har valt att överredigera färgerna med kontrasten lite här med, mest för att visa skillnaden. Jag har även ljusat upp bilden. Det är lättast att få bra bilder i mulet ljus, men det är många som tycker färgerna blir trista då, och vill man att det ska bli skönare för ögat att se på så kan man fixa till det. Här försöker jag få fram en glad, somrig känsla med starka, ljusa färger.

Här är en lite speciell redigering. Jag har posteriserat bilden till tre färger, för att den inte ska falla så platt. Det är egentligen en väldigt tråkig bild, men med rätt tekniker kan man framhäva vissa känslor. Det är en rätt svår teknik att få in rätt, och passar inte in vart som helst. Men det blir genast mer spännande och drömlikt att se, och lämnar mycket åt åskådaren. För mig är det just som en dröm, med glitter, men samtidigt en rymd. Det blir mycket djup i bilden, men den kan inte vara för rörig om det ska bli ”rätt” tycker jag.

Svartvitt kan lyfta en hel bild. Kom inte på något superbra exempel, men jag tycker själv att bilden ovan gör sig som både färg och svartvit. När det inte går att fixa färgerna på vissa finns verkligen avfärgning som en räddare i nöden. Jag var nog bättre på det förr, att variera lite, men jag tycker mer om färg. Det är dock väldigt stilrent och i vissa fall känner man verkligen att det är det enda som passar in.. Svartvitt är helt enkelt en klassiker! I headers och liknande när man vill ha flera bilder i en utan att det blir för plottrigt brukar det vara perfekt.

Jag har tusen olika redigeringstankar, men det blir så svårt när man ska skriva ner det haha 😉 Hoppas någon annan fått inspiration till att fixa till sina bilder, försöka med dem istället för att bara trycka bort dem när det inte var den ultimata bilden! En annan grej jag brukar testa om skärpan inte är så bra, är att lägga på en oskarp mask, knasigt namn va? Brukar funka iallafall. Jag använder mig alltid av GIMP när jag redigerar, för jag är för lat för att lära mig Photoshop haha.

2 thoughts on “Få in en känsla i bilden

Kommentera

