Vägen är inte alltid så rak

Jag har börjat fundera allvarligt på att faktiskt byta skola. Det känns väldigt jobbigt och som att jag lever i en lögn vissa dagar, och jag vill inte tillbringa mina nästa 3 år fast på en skola där jag på utsidan ser ut att trivas och ha det bra, men i själva verket känner mig fångad och utanför. Jag gör inte det jag vill, jag behöver kanske egentligen bara ta ett år utan skola, utan krav och bara ha roligt, kanske jobba i något stall, åka iväg någonstans utan att behöva känna pressen från skolan och allt som hör till.

Även fast det inte har gått speciellt många veckor, och vår klass verkar så harmonisk och bra, så känner jag mig utanför. Vissa personer får mig att känna mig mindre önskvärd, jag vet inte om det stämmer eller om jag bara har dåligt självförtroende nu igen, men jag ska ge det några chanser till och försöka ännu mer än vad jag redan gör, gå till syv:en, kuratorn och prata med Birgitta, om vad de tycker. Världens bästa mamma finns här för mig, jag har den bästa ponnyn i det bästa stallet och fina kompisar från gamla klassen, men jag vill ju såklart trivas i min vardag – just därför att det är min vardag. Det SKA kännas bättre än vad det gör nu, och jag vill inte leva i någon illusion och falsk stämning där ”alla” helst skulle vilja att jag inte fanns med i bilden.. så som det känns nu.

OM jag byter skola, så kommer det bli en heeelt annan inriktning än nu. Fast ändå inte. Min reservplan finns alltid kvar för mig, och det är att gå häst på Jälla. Har varit ända sedan jag åkte fel med mamma och mormor -06 på mitt första ridläger, när vi egenttligen skulle iväg till UPK. Därefter har jag ju givetvis förstått att det är en skola, och hört om flera som gått där och trivs som fisken i vattnet. Jag önskar att jag oxå kunde säga så, men sanningen är – det gör jag inte. Real är jag oxå väldigt sugen på att kika närmre på. Men en skola med mer natur-/hästinriktning är det som är plan b, och den kan bli verklighet inom ett par veckor så som det känns just nu.

För vägen är inte alltid så rak och enkel som man kan tro på utsidan.

6 thoughts on “Vägen är inte alltid så rak

  1. Du är klok du Alva. Det är för jä……..t att du ska behöva kämpa så mycket hårdare än friska människor tycker jag, men det är din styrka – du kommer klara detta och du kommer klara ALLT i framtiden också! Ge inte upp ❤ ❤ ❤

  2. Det klart att du ska byta skola om du inte trivs, ett gymnasium med djur/hästinriktning låter väl helt naturligt! Kolla upp vilka alternativ som finns och om du hittar något du gillar så tveka inte, följ din magkänsla, den ljuger aldrig!

Kommentera

